‘Weekendje Kortrijk’

Regina van den Kolk

'Gezellig, gastvrij, maar véél te kort!'

Maandagavond zijn we thuis gekomen van een héérlijk weekendje Vlaanderen! Met dank aan Toerisme Vlaanderen & Brussel voor de tips, waar wij dankbaar gebruik van hebben gemaakt. Het waren maar 2 dagen.... Gelukkig hebben we niet alles kunnen doen en bezichtigen, dat betekent dat we een goede reden hebben om terug te keren!

Zondagochtend kwamen we aan in Kortrijk. Mijn man dacht in een klein dorpje terecht te komen, niets was minder waar, Kortrijk is zeer de moeite waard. Bekijk het Stadhuis aan de Grote Markt alleen al (zie foto). Natuurlijk eerst een kopje cappuccino... En eerlijk is eerlijk, de lekkerste was te vinden bij het Belfort Hotel. Doordat het helaas een drupje ging regenen (gelukkig van korte duur!) verhuisden we naar het overdekte terras met nog steeds mooi zicht op de Grote Markt. Wij genieten altijd van de gastvrijheid van Vlaanderen - want een tas koffie gaat er standaard nooit zonder lekkernijen. Ook konden we het niet laten om tegen lunchtijd de garnalenkroketjes met gefrituurde peterselie te bestellen.

Stad vol verrassingen

Doordat de VVV gesloten was gaf het personeel ons uitvoerig uitleg over de bezienswaardigheden. We kregen een boekje genaamd: 'Kortrijk-verrast, van historisch centrum tot designstad'. Wij zijn er achter gekomen dat hier geen woord van gelogen is! Kortijk is zeer de moeite waard. Bovendien deed iedereen zijn/haar best om ons te plezieren en te informeren zodat we niks missen van de mooie stad. Kortrijk verdient deze aandacht absoluut! Dit is het Belfort uit de 13de eeuw, het is een overblijfsel van de middeleeuwse lakenhalle en beschikt over een beiaard met maar liefst 48 klokken. Bovenaan zie je Mercurius, de God van de Handel, en de beroemde uurslagers Manten en Kalle.

Historie, kunst, design... én solden!

Omdat je eigenlijk niet álles op één dag kunt bewonderen, moet je keuzes maken in Kortrijk. Wij kozen onder andere voor het Begijnhof St.Elisabeth: we keken onze ogen uit! Het begijnhof is een besloten hof van het gemengde type, een combinatie van een stads-en een pleinbegijnhof. Het is 1 ha groot. Alle huisjes dateren uit de 17e eeuw. In de prachtige kapel vind je nog een zeer mooi oud orgelinstrument. Er is nog zoveel méér over te vertellen... gewoon gaan dus!

Op de gezellige Grote Markt vind je de Sint-Maartenskerk, die dateert uit de 12de eeuw en werd vele keren her- en verbouwd. Wij waren weer erg verrast, want inderdaad is Kortrijk een samenspel van Historie, Kunst & Design! Heb dus ook oog voor de bijzondere (moderne) kunstobjecten die je zomaar ineens aantreft. En niet te vergeten: Kortrijk is ook een winkelstad. Amai... en het was nog solden ook! Daar wil ik ook nog eens op mijn gemak gaan shoppen.

Boottocht op de Oude Tjalk

We hadden ons last minute! (met dank aan kapitein Philip) aangemeld voor de Koffie-verwentocht op de Oude Tjalk. Op weg daarnaartoe kwamen we bij toeval langs de oude NMBS-loodsen alwaar het de laatste dag was van de Week van het Ontwerpen. Gelukkig hadden we een half uurtje over om ons ook hier weer te laten verrassen! Daarna namen we plaats op de Oude Tjalk voor de 2 uur durende tocht. Wat was het toch gezellig. Mede door het gezelschap van enkele Kortrijkzanen die wat te vieren hadden, maar ons tegelijkertijd voorzagen van alle info waar we langs voeren op de Leie en Kanaal Bossuit. Ondertussen even de kajuit in om te genieten van al dat lekkers.

Door tijdgebrek hebben wij niet alles kunnen bezoeken, zoals de Broeltorens, de middeleeuwse kelder, Kortrijk 1302, de vele musea, de parken & tuinen, de Architectuur & designwandeling. Ook het zeer aantrekkelijke Degustatiepasje hebben we "gemist". Kortom, zelfs een weekend is nog te kort!

En ook nog een fantastisch hotel

Na de fijne boottocht zochten we ons ons hotel op. Het Focus Hotel ligt op loopafstand van het treinstation, dus voor treinreizigers ideaal. Daarbij ook op loopafstand van het centrum en de vele bezienswaardigheden, de bus brengt je naar andere bestemmingen. In het Focus Hotel werd elk van de 12 kamers ingericht door een andere kunstenaar. Wij sliepen in de kamer ontworpen door de danser Pol Coussement. Echt super leuk! Aangekomen en verwelkomd door eigenaar Jan voel je je er meteen al thuis. Het is (gelukkig) nét even anders dan een standaardhotel. Het is er proper, rustig en het ademt de sfeer uit van Kunst & Muziek. Overal hangen filosofische levensspreuken op. Ook het ontbijt was zeer uitgebreid. Dank voor de goede zorgen!

Aan alle mooie dingen komt een eind...

Omdat wij maar enkele dagen hadden en toch zoveel mogelijk wilden doen en zien, besloten we na het (heerlijke) ontbijt in Kortrijk ook Gent te bezoeken en daarna Antwerpen. Zo gezegd zo gedaan. Het weer bleek ons goed gezind en zodoende hebben we kunnen genieten van het prachtige Gent (zie foto, waren we ook nog nooit geweest!) Voor het thuisfront hebben we Gentse neuzen en een Belgische Wafel gekocht. Ons uitstapje hebben we afgesloten bij een Italiaans restaurant (ja..we hadden zo met hen te doen met de voetbaluitslag ;-) ) in Antwerpen. Hartelijk dank dus voor jullie info, Toerisme Vlaanderen & Brussel, we hebben genoten en komen zéker weer terug! Voor ons geldt de volgende keer: langer vakantie opnemen zodat we ook Brugge kunnen gaan bezoeken.